نقش چربیها بر سوخت و ساز بدن و تأثیر ٱن بر تحقیقات دیابت

 17 فوریه 2017- پیش از این محققان از نقش چربیها بر متابولیسم بدن آگاه بودند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد این نقش بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، پررنگ است، این موضوع می‌تواند به ابداع درمانهای جدیدی برای دیابت نوع 2 و چاقی کمک کند.

 محققان آمریکایی دریافتند که بافت چربی می‌تواند با سایر ارگانها از فاصله‌ی دور گفتگو کرده و ارتباط برقرار کند، این کار را از طریق ترشح و ارسال مولکولهای کوچکی که فعالیت ژنها را تنظیم  می‌کنند، انجام می‌دهد.

همکار نویسنده‌ی این تحقیق، دکتر Ronald Kahn محقق دیابت و پزشک دانشگاه هاروارد می‌گوید: این یافته‌ها نه تنها دیدگاه  تازه‌ای را به مسیرهای جدید ارتباطات بافتی گشوده است، بلکه مسیرهایی که می تواند در وضعیت بیماری دچار تغییر شوند را مشخص می کند.

 دانشمندان از مدتها قبل می‌دانستند که هورمونهای ویژه‌ای که در بافت چربی ساخته و ترشح می‌شوند، سیگنالهایی را به مغز برای تنظیم اشتها ارسال می‌کنند. اما تا قبل از این مطالعه، مکانیزیم تأثیر بافت چربی بر ارگانهایی که در فواصل دورتری از آن قرار داشتند و عملکرد مولکولهای پیام سان تولید شده در بافت چربی، مشخص نبود.

محقق ارشد این پژوهش دکتر Thomas Thomou از مرکز دیابت جاسلین و همکارانش تحقیقاتی را برای بررسی پیام‌ رسانهای بالقوه‌ی این سیگنالها یعنی microRNA انجام دادند. میکرو RNAها قطعات کوچکی از ماده‌ی ژنتیکی هستند که به کنترل بیان ژنها کمک می‌کنند. اما برخی از آنها درون بسته‌های کوچکی به نام exomes در جریان خون در حرکت هستند. در تحقیقات پیشین مشخص گردید غلظت بالای microRNAها در این اگزوم‌ها با چاقی، دیابت، سرطان و بیماریهای قلبی عروقی ارتباط دارد.

 محققان یک سویه از موشهایی که با مهندسی ژنتیک فاقد آنزیم ضروری سازنده‌ی microRNA بودند را پرورش دادند، این موشها نمی توانستند گلوکز را همانند موشهای طبیعی تولید کنند و مقدار میکرو RNA‌های درون خونشان کمتر از موشهای طبیعی بود.

پس از کشف کاهش مقدار گلوکز و میکرو RNA‌ها محققان مشاهده کردند که اکثر میکروRNA‌های درون اگزوم‌ها از بافت چربی منشاء می‌گیرند. با تحقیقات بیشتر دریافتند که بافت چربی از طریق میکروRNA‌ها می‌تواند با کبد مکالمه کرده و بیان ژنها را تنظیم کند.

دکتر Thomou می‌گوید: این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و ما در ابتدای کشف عملکرد اگزوم‌ها و تأثیر آنها  بر تنظیم  فرآیندها در بدن هستیم.

تیم دکتر Thomou قصد دارند در آینده‌ی نزدیک، چگونگی استفاده از اگزوم‌ها را برای هدف قرار دادن نوع خاصی از سلولها، بررسی کنند. این تحقیقات می تواند روزی به ابداع  روشی برای تحویل  داروها و درمانهای دیگر بیانجامد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Natureبصورت آنلاین منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/significant-discovery-into-role-of-fat-in-metabolism-could-impact-diabetes-research-92791592.htmlنی آمآم